Archive for 19 Листопада, 2025

«Кліматична абетка» – шлях до екосвідомої родини

  У вересні 2025 року онлайн-платформа AdapterraUA оголосила конкурс. Його мета – зібрати найкращі реалізовані практики, які демонструють ефективні, стійкі та інноваційні адаптаційні підходи до зміни клімату. Зробити практики видимими для громад, муніципалітетів, бізнесу та всіх зацікавлених.

  Що таке адаптаційне рішення? Це – будь-яка дія або проєкт, що зменшує вразливість громади до наслідків зміни клімату та відповідає принципам природоорієнтованих рішень (відновлює або підтримує природні екосистеми, водночас знижуючи кліматичні ризики). Наприклад, управління водними ресурсами, озеленення, захист від спеки або енергоефективність у школах.

 Конкурс мав 3 категорії:
– захід з адаптації до зміни клімату, втілений муніципалітетом;
– захід з адаптації до зміни клімату, втілений громадською організацією або ініціативною групою;
– методичні матеріали що стосуються впровадження заходів з адаптації до зміни клімату, оцінки вразливості до зміни клімату.

 У третій номінації конкурсу взяла участь старша викладачка кафедри Ірина Санковська з НМК “Кліматична абетка” та НМК “Клімат-бокс” (у співпраці з Пруцаковою О. – завідувачкою НДЛ експериментальної педагогіки та педагогічних інновацій ІПО).
Науковиці прагнули навчити дітей не сухої теорії, а практики. Не просто говорити загальними поняттями про «берегти природу», а пояснити, чому це важливо. Саме тому НМК вчать молодших і старших школярів мислити екологічно, діяти свідомо й передавати ці знання у свої родини. Розумінню того, що зміна клімату стосується кожного.

 Найкраще про ефективність курсів говорять не статистичні показники, а конкретні історії з класів. «Кліматична абетка» та «Клімат-бокс» створили десятки таких історій – від невеликих сільських шкіл до навчальних закладів міст, від Київщини до Херсонщини, від Львівщини да Харківщини.

  «Це курс відкриттів, переосмислення та усвідомлення. До дітей стали прислухатися батьки», – поділилася враженнями Ольга Лисенко з Маловисківського ліцею на Кіровоградщині. Батьки не просто слухали розповіді про уроки – вони разом з дітьми шили еко-торбинки, давали друге життя старим речам, перетворювали теорію на практику.

  На Полтавщині вчителі біології Євгенія Крат і Тетяна Біляєва помітили, як діти із задоволенням чекали нових занять, сумлінно виконували домашні завдання, з інтересом переглядали інтерактивний матеріал та гаряче обговорювали деякі теми.

  Ольга Моцьо з Херсонщини вплела курс у звичайні уроки «Я досліджую світ» і побачила результат: «Діти залучають до такої діяльності своїх друзів, членів родини та однодумців». Знання не залишилися в зошитах – вони пішли в життя.

  А найкращий комплімент прийшов від самих дітей. Інна Племянник зі Щасливського НВК на Київщині розповідає: «Учні просили додати більше завдань, більше розмальовок, більше можливостей самим щось створювати. Коли діти просять не менше, а більше – курс справді спрацював»

  Курси за вибором з кліматичної освіти створені у співпраці з ГО «Український екологічний клуб «Зелена хвиля» та партнерами.
Відкрите голосування завершилося 16 листопада перемогою!

З інтерв’ю номінантки Санковської І.М. можна ознайомитися тут: «Кліматична абетка»: як один курс змінює свідомість тисяч українських родин

НМК “Кліматична абетка”: програма, методичка, зошит.
НМК “Клімат-бокс”: програма, методичка, зошит.

Матеріали підготувала старша викладачка кафедри Санковська І.М.

Мотивуємо дітей читати

 12 листопада 2025 р. відбувся вебінар «Формування позитивного мотивування до читання в учнів початкової школи». Учасники обговорили актуальні питання формування особистості дитини через розвиток культури читання.

 Організатори заходу ознайомили слухачів із чинниками, що стимулюють у маленького читача бажання спілкуватися з книжкою або стримують таку взаємодію. Зазначили мотиви читацької діяльності та психолого-педагогічні умови роботи з текстами та дитячими книжками:
− створення відповідної емоційної атмосфери перед читанням (слухання музичних фрагментів, звуків природи, демонстрування картин художників, фото- та відеоматеріалів);
− проведення словникової роботи;
− ознайомлення з твором, уточнення змісту, пояснення подій і вчинків героїв, причин того чи іншого вчинку;
− переказ змісту прочитаного, придумування підписів під малюнками для розвитку творчої уяви;
− використання елементів гри, драматизації, малювання за змістом казки чи оповідання, ілюстрування книжок аплікацією.

 Зацікавленість слухачів викликав виступ Мирослави Зубкової, вчительки Стрийського ліцею №6. На уроках педагогиня проводить системну та цілеспрямовану роботу з усвідомленого читання. В її арсеналі – інтерактивні вправи, творчі завдання, цікаві змагання («Небо-земля», «Буксир», «Кадр», «Квест-читання», «Цікава пір’їнка»).

 До кожного уроку ретельно добирається навчальний матеріал для застосованням парної та групової роботи, спонуки учнів до різних видів читання: пошепки, хвилею, по колу, з емоційним навантаженням. Досягнення учнів помічаються та відзначаються Мирославою Володимирівною у «Сходинках успіху за кольорами веселки». Особистісно орієнтований підхід, використання методів самостійного та диференційованого навчання сприяють формуванню стійкого та позитивного мотивування дітей до читання.

Матеріали вебінару:
Зубкова М.В. Презентація “Цікаві прийоми роботи на уроках читання”
Цибульська С.М. Презентація “Формування позитивного мотивування до читання в учнів початкової школи”

Матеріали підготувала старша викладачка кафедри Цибульська С.М.