Десять порад педагогам
Мовлення дитини… На запитання ЩО? відповідає програма. На запитання ЯК? відповідають методичні рекомендації. На запитання ЯКІ ЧИННИКИ СТИМУЛЮЮТЬ МОВЛЕННЄВУ АКТИВНІСТЬ? відповідає наступний матеріал.
Порада перша. Новий матеріал, незнайому інформацію подавайте відповідно до потреб, намірів, інтересу дитині. Вкрай важливо побачити настрій, бажання, стан дитини, зрозуміти міру її зайнятості та зважати на ту зайнятість. Розуміння обставин, ситуації відповість на запитання: чи хоче дитина зараз займатися тим, що заплановано дорослим.
Порада друга. Пропонуючи новий матеріал, врахуймо міру успіху-неуспіху дитини у попередній мовленнєвій діяльності. Наприклад, якщо був неуспіх при заучуванні вірша чи переповіданні його змісту, то наступна згадка про вірш, навіть інший або для іншої мети, не викличе у дитини ні захоплення, ні бажання долучитися до подібної мовленнєвої діяльності. Тому варто за не успішної чи недостатньо успішної діяльності показати дошкільнику проблемне місце, механізм подолання труднощів, реальну перспективу успіху.
Порада третя. Незнайомий для дитини матеріал повинен бути опрацьований дорослим з такою ретельністю, щоб успіх був неминучим. Так чи інакше, нове має бути цікавим, захоплюючим, викликати бажання розгледіти його краще. Однак, елементи новизни варто поєднувати з набутим досвідом, знайомою інформацією для сміливого заглиблення, виникнення потреби погратися цим матеріалом, застосувати у звичній діяльності. Щоб це відбулося, не слід до кінця розкривати перед дітьми всі незнайомі особливості, принади, грайливість мовленнєвого матеріалу. Краще, коли дошкільники самостійно або разом з дорослим будуть дошукуватись елементів новизни, несхожості-схожості, варіативності. Дітям імпонує позиція дослідників, відкривачів. ДЕТАЛЬНІШЕ >>