Алла Гончаренко, канд. пед. наук,
доцент кафедри методики та психології дошкільної і початкової освіти
Інституту післядипломної педагогічної освіти
Дотримуючись традиційних позицій, вихователі ще намагаються дати дитині чим більше знань, що у сучасних педагогічних підходах є хибним підходом.
Зауважуємо, що важливим і природним є створення ситуації розвитку для кожного дошкільника. Обґрунтувавши морально-духовну, естетичну доцільність ознайомлення з оригіналами художніх творів та їх репродукціями, можна сподіватися на ціннісне сприйняття зображеного, на адекватні емоційні прояви, на мовленнєву активність дітей. Якщо така активність недостатня, то обираймо такі запитання, які викликали б зацікавленість та обов’язково були посильними для вирішення: запитання-провокації, запитання-роздуми, запитання-сумніви, запитання-пошуки, запитання-здивування, запитання-завбачення тощо.
Модель ознайомлення дитини з картиною може бути варіативною, однак орієнтуймося на природний процес проникнення дошкільника в сутність явища: емоційно-ціннісне ставлення до нього, ціннісно-мотиваційна діяльність, що моделює й прогнозує поведінку.
Одна з таких моделей пропонує такий спосіб реалізації мети:
- емоційне сприйняття зображеного;
- встановлення причинно-наслідкових зв’язків між об’єктами;
- сполучення, зіставлення зображеного змісту з власним досвідом, попередньою діяльністю;
- коментування зв’язків між зображеним сюжетом, ставленням до нього, порівняння з реальним життям та літературними і фольклорними творами спільної тематики;
- пригадування зображень, літературних творів за подібністю сюжету;
- описування зображеного фрагменту чи свого ставлення з використанням наочної опори;
- індивідуальне та колективне сюжетоскладання з виходом за межі зображеного (прийом „вихід за рамки картини”);
- програвання можливих діалогів, фрагментів зображеного повністю, зображеного частково і не зображеного художником (прийом „вихід за рамки картини”);
- презентація власного сюжету;
- описування картин (роль екскурсовода, мистецтвознавця, автора твору, сучасника художника).