Міф № 1. Діти роблять все, що заманеться.
Реальність. В облаштованому навчально-ігровому середовищі дитина самостійно обирає вид діяльності в межах своїх компетенцій та навичок. Так звана “свобода в межах”. Саме ж середовище чітко структуроване і відповідає потребам розвитку та навчання дітей конкретної вікової групи. За тим, щоб воно задовольняло інтереси та запити вихованців, слідкує спеціально підготовлений Монтессорі-педагог.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 2. Діти не вчаться потрібним та необхідним речам, якщо не бажають.
Реальність. Діти прибирають, навіть якщо їм здається, що цього робити не потрібно. Чекають своєї черги, щоб працювати з матеріалом. Діти знають, що потрібно завершити одну діяльність, щоб розпочати наступну. Таке поєднання вільного вибору та дотримання правил допомагає дітям розвивати ініціативність та дисципліну.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 3. Монтессорі-педагоги не говорять дитині, чим зайнятись.
Реальність. Монтессорі-педагоги спрямовують дитину на різні види діяльності, ознайомлюють з новою для неї активністю, що називається «матеріал» або «робота». Марія Монтессорі писала про “три щаблі слухняності” і давала настанови як батькам, так і педагогам щодо виховання справжньої (природної) слухняності в дітях.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 4. Діти в Монтессорі-класі мають все робити самостійно.
Реальність. Педагоги показують дітям як зробити все самостійно. Приготувати собі перекус, одягатися, прибрати після себе. Якщо завдання надто складне, то дитина може попросити допомоги. Монтессорі-педагог визначає можливості кожної дитини і не вимагає того, що їй не під силу або до чого дитина ще не готова.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 5. Діти в Монтессорі-класі граються цілий день та недостатньо займаються.
Реальність. ”Гра – це робота для дитини”, – Марія Монтессорі. Головна ідея занять в Монтессорі-класі – це цілеспрямована конструктивна діяльність. Будь-який матеріал розвиває сконцентрованість дитини, любов до відкриттів, спрямований на засвоєння нових знань і навичок.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 6. Діти сприймаються як дорослі та не можуть бути просто дітьми.
Реальність. Одним з постулатів методики Монтессорі є повага до дитини та надзвичайних здібностей, якими вона наділена. Тому метод Монтессорі знаходить баланс, виховуючи в дитині незалежність, відкриваючи для неї нові радощі, поважаючи її можливості та обмеження, та отримуючи задоволення від життя.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 7. Монтессорі – це просто новомодна методика.
Реальність. Метод Монтессорі був розроблений понад 100 років тому, на початку 20 століття. Від початку і дотепер він є успішним та отримав визнання у багатьох країнах зі створеними 20 000 шкіл-садків по всьому світові. Кількість прихильників цієї методики невпинно зростає. Можна припустити, що метод Монтессорі з його незмінними цінностями переживе всі новомодні віяння.
Міф № 8. Монтессорі-навчання підходить не для всіх.
Реальність. Монтессорі-метод базується на спостереженні за дитиною. Тому він успішний у різних країнах, культурах, соціальних прошарках та поколіннях. Чому? Він плекає найкраще в людині-дитині: любов, незалежність, згуртованість. І в той же час підкреслює неповторність кожної людини, максимально розкриває її здібності, удосконалює навички.
Фото надані ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 9. Монтессорі для дітей з особливими потребами.
Реальність. Марія Монтессорі розпочала свою роботу з особливими дітьми і досягла успіхів. Після цього вона використала свою методику в роботі зі звичайними дітьми й вони почали навчатися швидше і якісніше за однолітків у традиційних садочках та школах. Цей факт доводить універсальність і результативність методики.
Міф № 10. Монтессорі-методика не готує дітей до традиційної школи.
Реальність. Монтессорі-методика дає грунтовну підготовку до життя і, як наслідок, гарну підготовку до традиційної школи. За цією методикою дитина вчиться самодисципліні, слухняності, відповідному ставленню до роботи, концентрації, соціальним навичкам, без примусу опановує необхідні для її віку навички і поняття, вчиться головному – любові до навчання.
Фото надане ТОВ «Школа Монтессорі Нової Епохи».
Міф № 11. Навчання за методом Монтессорі лише для заможних.
Реальність. Монтессорі-метод отримав розвиток у трущобах Риму у 1907 році. Він базується, насамперед, на філософії поваги до дитини, притаманних їй природних циклах розвитку і на спостереженні. Цей метод можна використовувати у повсякденному житті та у домашньому навчанні дитини.
Також можна ознайомитися з відео мовного Монтессорі-матеріалу з підручних матеріалів за цим посиланням, розміщеним у вільному доступі на сторінці вчителя Монтессорі Syed Ather Rizvi.
Матеріали виготовлено з гофрокартону, картону, коктейльних трубочок.
(1. математичні числові штанги для навчання рахунку від 1 до 10, знайомства з десятковою системою обчислення, уява про числа як результат вимірювання, знаходження складу числа тощо;
2. «Рахунковий набір веретенця» для введення числа нуль, практики послідовного рахунку та співвідношення кількості і символу)
(матеріал для розвитку дрібної моторики – практика застібання і розстібання ґудзиків, кольорів, сенсорне відчуття різних тканин, практика кольорів тощо)
Міф № 12. Монтессорі підходить лише для дошкільного виховання.
Реальність. Марія Монтессорі вивчала особливості розвитку і навчання дітей не тільки дошкільного віку, але й школярів. Вона особисто розробляла матеріали для дітей до 12 років, а далі встигла тільки сформувати основні постулати і навчальні плани для підлітків 12-18 років. Метод Монтессорі демонструє ефективність як у молодшій школі, так і в роботі зі старшокласниками. Монтессорі-класи хоч і обладнані класичними Монтессорі-матеріалами відповідно до навчального рівня (початкова, старша школа), але вони завжди різняться один від одного, тому що індивідуальний підхід до кожного учня – це основа, а так зване «космічне виховання» – серце педагогічної системи Монтессорі. Кожний наступний етап навчання покликаний задовольнити різноманітні потреби в освіті та розвитку, а середовища класів доцільно їм відповідають.
Монтессорі-матеріал «Теорема Піфагора».
Матеріал підготувала Щербина Вікторія Миколаївна, доцентка кафедри дошкільної та початкової освіти ІПО КУБГ, кандидатка політичних наук, директорка закладу дошкільної і початкової освіти «Школа Монтессорі Нової Епохи», Монтессорі-педагог-практик міжнародної кваліфікації.
E-mail: v.shcherbyna@kubg.edu.ua