З-поміж різних методів і прийомів вважаємо за доцільне виокремити пальчикові ігри та вправи, позаяк мовленнєвий розвиток тісно пов’язаний з розвитком дрібної моторики м’язів пальців рук, а руховий та мовленнєвий центри в корі головного мозку знаходяться поруч, мають схожу фізіологічну функцію та впливають один на одного. Талантом народної педагогіки створено низку дитячих забавок, серед яких „Сорока-ворона”, „Ладки-ладусі”, „Куй, куй чобіток” займають почесні місця, а дитина насолоджується рухом, можливістю управляти звуком і вслухатися в його мелодію. Це опосередкований активізуючий вплив на головний мозок, внутрішні органи, бо насиченість поверхні долоні акупунктурними зонами така ж велика, як і поверхонь стопи чи вуха.
Кожен палець має доволі широке представництво у корі великих півкуль мозку. Розвиток м’язової системи пальців рук безпосередньо впливає на мовленнєвий розвиток дитини. Поява артикуляції складів, мовленнєві реакції перебувають у прямій залежності від тренованості пальців. Тому з раннього віку кожна родина послуговується у вихованні маляти серією народних ігор-забав, які стимулюють саме такі процеси. З віком ускладнюються ігри, удосконалюється мовлення, та залишається незмінним бажання гратися пальчиками, звуками, словами. Пропонуємо пальчикові ігри та віршований супровід до них.
Варимо кашу
Долоня й пальці лівої руки утворюють жменю. Вказівним пальцем правої руки коловими рухами помішувати у жмені кашу. Рухи синхронізуються з словами:
Гу-ту-ту, гу-ту-ту.
Вари кашку круту.
Підливай молочка,
Погодуй козачка.
А хто буде їсти кашу?
Дії рук поміняти: каша вариться у жмені правої руки, а вказівний палець лівої руки помішує.
Увага! Гру доцільно проводити перед сніданком або вечерею, щоб заохотити дитину до споживання звареної нею каші.
Пташка полетіла
Випрямлені руки складаються одна до одної так, щоб долоні «дивилися» назовні. Великі пальці згинаються, як гачки і зчіплюються між собою. Інші пальці згинаються-розгинаються, імітуючи рух крил птаха, що летить.
Метелик
Обидві долоні притиснути одну до одної зовнішнім боком, перехрестивши руки. Пальці синхронно згинаються і розгинаються, імітуючи помахи крил метелика.
Я метелика спіймав,
І пригрів, і приласкав,
Став на сонечку в траві,
Посадив на рукаві.
Зачарований красою,
Я торкнув його рукою,
А метелик не стерпів –
Знявсь – і в простір полетів.
Тріпотять в повітрі крила:
Всім свобода люба й мила.
В.Косовський
Пальчикові кільця
Пальці однієї руки утворюють чотири варіанти кілець:
• з’єднуються кінчиками великий і вказівний палець;
• з’єднуються кінчиками великий і середній палець;
• з’єднуються кінчиками великий і безіменний палець;
• з’єднуються кінчиками великий палець і мізинець.
Послідовність ускладнення гри: утворення кілець пальцями іншої руки, двома руками одночасно, змінювати порядок утворення кілець.
Ланцюжок
На основі вмінь, здобутих у грі «Пальчикові кільця», будувати ланцюжок, переплітаючи кільця між собою.
М’ячик
Зігнути пальці і долоню лівої руки так, щоб утворилася жменя. Такою ж жменею правої руки накрити ліву під кутом 90°. Круглий м’ячик готовий.
Квітка розкривається
Скласти руки, притиснувши їх між собою долонями, пальці вкупі. Це пуп’янок квітки. Утворити між долонями невеликий внутрішній простір: долоні злегка зігнути, пальці вкупі. Це пуп’янок квітки, що розкривається. Широко розчепірити пальці і вигнути у різні боки долоні, зберігаючи стик у їхній нижній частині. Квітка розкрилася.
Увага! Особливого ефекту та образності ця гра набуде після спостереження дитиною за енотерою дворічною (нічна свічка, нічна красуня), квітки якої розкриваються на заході сонця так швидко, що це помітно для ока.
Пальчики вітаються – 1
Руки поставити на відстані 5 см одна від одної, повернувши долонями всередину. Для зручності можна звести долоні у їх нижній частині, що створює опертя і забезпечує точність рухів на початкових етапах. Пальчики рук почергово змикаються, торкаються пучками, називаючи їх на ім’я (вигадане) і проговорюючи привітання.
• вітаються між собою великі пальці: Доброго ранку, Оленко! – Здоров був, Андрійку!
• вітаються між собою вказівні пальці: Доброго дня, Оксанко! – Добридень, Іванку!
• вітаються між собою середні пальці: Доброго вечора, Даринко! – Добривечір, Маринко!
• вітаються між собою безіменні пальці: Вітаю тебе, Назарчику! – Привіт тобі, Пилипчику!
• вітаються між собою мізинчики: Здрастуй, Оленько! – Здрастуй, Поленько!
Пальчики вітаються – 2
Пучкою великого пальця однієї руки по черзі торкатися пучок вказівного, середнього, безіменного та мізинчика.
Я вітаюсь з усіма –
Вчусь в садочку недарма.
Завжди я кажу: „Привіт”
Курці, що біля воріт,
Котику-дрімотику,
Курчатку жовтенькому,
Цуценяті біленькому.
(За Л.П.Савіною)
Пальчики прощаються
Пальчики рук попарно згинаються (кланяються один одному) і притискаються до долоні, проговорюючи прощання, називаючи один одного на ім’я:
• прощаються між собою великі пальці: До побачення, Оленко! – До побачення, Андрійку!
• прощаються між собою вказівні пальці: До зустрічі, Оксанко! – До зустрічі, Іванку!
• прощаються між собою середні пальці: До завтра, Даринко! – До завтра, Маринко!
• прощаються між собою безіменні пальці: Бувай, Назарчику! – Бувай, Пилипчику!
• прощаються між собою мізинчики: На добраніч, Оленько! – На добраніч, Поленько!
Моя сім’я
По черзі загинати пальчики до долоні, називаючи своїх членів сім’ї:
Це дідусь, а це бабуся,
Це татусь, а це матуся.
А малюк, звичайно, я.
От і вся моя сім’я (всі пальці згинаються у кулак, а інша рука охоплює „сім’ю”).
Пазурі котика
Пучки пальців руки підігнути до верхньої частини долоні, великий палець притиснути до вказівного. Голосно вимовити „ш-ш-ш-ш” (котик розсердився). Розправити і розчепірити пальці: „няв-няв, няв-няв” (котик задоволений). Подібну вправу можна виконувати обома руками поперемінно (котики вітаються або лякають один одного) та одночасно, супроводжуючи читанням вірша М.Познанської „Коли киця любить, а коли сердиться”.
Киця любить, як по спинці
гладжу киценьку свою,
Як дарую їй гостинці,
Кашку, молочко даю.
Киця сердиться на мене,
Як смикну її за хвіст:
Очі робляться зелені
І не п’є тоді й не їсть
Погладимо кошеня
Одна рука стиснута у кулак (це кошеня). Інша рука погладжує кошеня по голівці. Пальці розслаблені, рух долоні повторює форму кулака іншої руки. Доречно використати вірш, що подано у попередній вправі.
Котик
Маленький котик,
Погладь животик,
Мене послухай –
Вуха почухай.
Іван Бурдак
Міцний замок
Долоні притискаються одна до одної, одночасно пальці переплітаються між собою і щільно стискаються (замкнутий замок). Пальці випрямляються і долоні розводяться в сторони (замок відімкнено). Вправа повторюється кілька разів.
Півник
Пальці руки скласти в замок. Кінчики пальців правої руки натискають на верхню частину зовнішнього боку лівої руки, вигинаючи її так, що пальці піднімаються і випрямляються як гребінь півника. Потім на верхню частину зовнішнього боку правої руки тиснуть пальці лівої, вигинаючи її так, що в гребінь перетворюються пальці правої руки.
Кукуріку, півнику,
Золотий гребінчику.
На соломі спав,
Зараненько встав.
Підготувала Алла Гончаренко, кандидат педагогічних наук